Ogólne Warunki Sprzedaży Häfele Polska Sp. z o.o.




I. Postanowienia ogólne

  1. Ogólne Warunki Sprzedaży Sprzedawcy (zwane dalej OWS) określają w szczególności zasady zawierania i realizacji umów, w szczególności umów sprzedaży, dostawy i świadczenia usług, pomiędzy Häfele Polska sp. z o.o., z siedzibą w Długołęce, adres: ul. Wrocławska 4d, Długołęka, 55-095 Mirków, zarejestrowaną przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000058167, NIP: 898-19-49-505, Kapitał zakładowy 7 600 000 zł. (zwaną dalej Sprzedawcą) i podmiotem nabywającym od Sprzedawcy towar lub usługę, który nie jest konsumentem w rozumieniu Kodeksu Cywilnego oraz nie jest osobą fizyczną zawierającą umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego (zwanym dalej Kupującym).
    ​​​​​​​
  2. OWS mogą być przyjęte przez Kupującego jedynie bez zastrzeżeń. Jeżeli Kupujący przyjmie OWS uważa się, że zaakceptował ich stosowanie także dla wszystkich przyszłych umów zawieranych między stronami, aż do czasu zmiany lub odwołania OWS przez Sprzedawcę. OWS stanowią integralną część każdej przyszłej umowy zawartej pomiędzy Sprzedawcą a Kupującym, także wówczas, gdyby w poszczególnych przypadkach nie powołano się na nie w sposób wyraźny - domniemanie obowiązywania OWS we wszystkich umowach zwieranych przez strony.
     
  3. Sprzedawca zastrzega sobie prawo modyfikacji OWS w każdym czasie, modyfikacja nie ma zastosowania do umów już zawartych. Do umowy mają zastosowanie OWS aktualne na moment zawarcia umowy.
     
  4. W przypadku wątpliwości postanowienia umowy mają pierwszeństwo przed postanowieniami OWS.
     
  5. Jakiekolwiek warunki realizacji umowy zawarte w dokumentach Kupującego (np. ogólnych warunków umów, wzorach umów i regulaminach stosowanych przez Kupującego) niezgodne lub wykraczające poza postanowienia umowy zawartej pomiędzy Sprzedawcą i Kupującym, a w szczególności w OWS, nie są wiążące dla Sprzedawcy.
     
  6. Brak wyraźnego sprzeciwu Sprzedawcy wobec jakichkolwiek warunków innych niż zawarte w umowie pomiędzy Sprzedawcą i Kupującym, jak i faktyczne wydanie towarów lub wykonanie usługi przez Sprzedawcę nie może być w żadnym wypadku interpretowane, jako akceptacja innych warunków umownych niż zawarte w umowie pomiędzy Sprzedawcą i Kupującym, a w szczególności w OWS. Nieskorzystanie przez Sprzedawcę z jakiegokolwiek prawa wynikającego z naruszenia warunków umownych przez Kupującego nie może być interpretowane, jako zrzeczenie się takiego prawa.
     
  7. Strony mogą w umowie wyłączyć moc obowiązującą OWS w całości lub co do poszczególnych ich postanowień, jak też zmieniać niektóre postanowienia OWS, jedynie w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. Zmiany lub wyłączenia OWS mają zastosowanie wyłącznie do danej umowy, w której zostały zawarte.
     
  8. Sprzedawca zastrzega sobie prawo udostępniania OWS na swojej stronie internetowej. Dokładny adres OWS na stronie internetowej Sprzedawcy może być zawarty m.in. w ofercie Sprzedawcy i na dokumencie potwierdzającym przyjęcie zamówienia przez Sprzedawcę (Potwierdzeniu Zamówienia). Kupujący może w każdym czasie wywołać OWS ze strony internetowej Sprzedawcy i utrwalić je za pomocą systemu teleinformatycznego. Sprzedawca może dostarczyć pocztą elektroniczną Kupującemu wraz z potwierdzeniem przyjęcia pierwszego zamówienia, plik w formacie PDF (ang. Portable Document Format) zawierający OWS.
     
  9. Informacje zawarte w szczególności w informatorach, cennikach, prospektach, katalogach, folderach, reklamach i innych materiałach Sprzedawcy nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.
     
  10. Informacje odnoszące się w szczególności do wymiarów, wagi, specyfikacji, funkcjonalności, parametrów technicznych, użytkowych, estetycznych, przeliczników, rozmiarów oraz jakości, a także ilustracje, opisy, rysunki, zdjęcia i inne informacje zawarte lub dołączone do materiałów / dokumentów, które nie stanowią oferty handlowej Sprzedawcy, mają wyłącznie charakter informacyjny. Stają się one wiążące tylko w przypadku ich wyraźnego pisemnego potwierdzenia przez Sprzedawcę, wystawianego na pisemne żądanie Kupującego i po potwierdzeniu w umowie.
     
  11. Kupujący oświadcza, że nabywa towar na cele związane bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową.


II. Zawieranie umów

  1. Sprzedawca zastrzega sobie prawo przygotowania Kupującemu, na zapytanie Kupującego, niezobowiązującej wyceny, która nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a opracowanej m.in. w oparciu o otrzymane od kupującego parametry, fragmenty dokumentacji lub szkice.
     
  2. Kupujący przed złożeniem zamówienia na towar zobowiązany jest sprawdzić zgodność danych zawartych w niezobowiązującej wycenie ze swoim zapytaniem i powiadomić Sprzedawcę o wszelkich stwierdzonych nieścisłościach za pośrednictwem e-maila lub faksu. Sprzedawca po uzyskaniu informacji od Kupującego o nieścisłościach uprawniony jest do opracowania nowej niezobowiązującej wyceny.
     
  3. Kupujący zobowiązany jest do składania zamówień (ofert zawarcia umowy), z zastrzeżeniem ust. II pkt. 16 poniżej, w jeden z następujących sposobów: na piśmie (zamówienia takie muszą być opieczętowane pieczęcią firmową i podpisane imieniem i nazwiskiem) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail) lub za pośrednictwem faksu.
     
  4. Umowa zostaje zawarta z chwilą przyjęcia zamówienia przez Sprzedawcę albo podpisania umowy przez strony.
     
  5. Sprzedawca prześle Kupującemu informację o przyjęciu zamówienia (zwaną dalej Potwierdzeniem Zamówienia) w formie pisemnej, e-mailem lub faksem. Nie jest wymagane przesłanie Potwierdzenia Zamówienia przez Sprzedawcę, jeżeli zamówienie Kupującego jest zgodne z uprzednią ofertą Sprzedawcy.
     
  6. Dokonanie przez Kupującego modyfikacji złożonego wcześniej przez Kupującego zamówienia (jeśli nie zostało potwierdzone już przez Sprzedawcę) lub zapytania ofertowego poczytuje się jako złożenie przez Kupującego nowego zamówienia lub nowego zapytania ofertowego.
     
  7. Przesłane Sprzedawcy przez Kupującego zamówienie musi zawierać w szczególności:

    a) dane Kupującego,
    b) powołanie się na informację handlowa Sprzedawcy (np. niezobowiązującą wycenę i jej numer),
    c) nazwę i numer towaru (określane według standardów Sprzedawcy),
    d) ilość towaru,
    e) dane odbiorcy towaru,
    f) adres, na który ma być dostarczony towar,
    g) sugerowany termin dostarczenia towaru,
    h) miejsce i sposób dostarczenia faktury VAT,
    i) inne istotne dla Kupującego warunki realizacji umowy.
     
  8. W przypadku zamówienia składanego na podstawie oferty Sprzedawcy (jeśli taka została wyraźnie złożona Kupującemu) Kupujący zobowiązany jest wskazać:

    a) numer oferty,
    b) datę oferty,
    c) cenę towaru lub usługi wskazaną w ofercie,
    d) miejsce i sposób dostarczenia faktury VAT.
     
  9. Złożenie zamówienia przez Kupującego nie wiąże Sprzedawcy, zaś brak przesłania Kupującemu Potwierdzenia Zamówienia nie będzie oznaczać „milczącego przyjęcia zamówienia”.
     
  10. Sprzedawca zastrzega sobie prawo poinformowania Kupującego o przyczynach nieprzyjęcia zamówienia / oferty w terminie 7 (siedmiu) dni roboczych od momentu otrzymania zamówienia (decyduje data wysłania informacji do Kupującego).
     
  11. W przypadku przyjęcia przez Sprzedawcę zamówienia z zastrzeżeniami, Kupujący związany jest treścią tych zastrzeżeń, o ile nie przedstawi on niezwłocznie, nie później niż w terminie 1 dnia roboczego (licząc od momentu wysłania przez Sprzedawcę zastrzeżeń do Kupującego) swoich ewentualnych uwag (decyduje moment otrzymania uwag przez Sprzedawcę). Zgłoszenie takich uwag uważa się za złożenie nowego zamówienia i anulowanie poprzedniego.
     
  12. W przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających (w ocenie Sprzedawcy) zmianę warunków określonych w umowie i dotyczących w szczególności: dokumentacji technicznej, zakresu zamówienia, Sprzedawca zastrzega sobie prawo, na podstawie odrębnego porozumienia - określającego w szczególności dodatkowe wynagrodzenie i nowy termin realizacji umowy - zrealizować zmieniony zakres umowy. W przypadku odmowy realizacji przez Sprzedawcę umowy w związku z wystąpieniem wskazanych powyżej okoliczności Kupujący zobowiązany jest rozliczyć się ze Sprzedawcą z już wykonanej części umowy, w zakresie i terminie określonym przez Sprzedawcę.
     
  13. Sprzedawca może uzależnić przyjęcie zamówienia od ustanowienia przez Kupującego zabezpieczenia płatności za towar lub usługę w formie, zakresie i terminie określonym przez Sprzedawcę.
     
  14. Przed zawarciem umowy Kupujący jest zobowiązany do przesłania Sprzedawcy:

    a) aktualnego odpisu z rejestru przedsiębiorców, prowadzonego przez stosowne ministerstwo państwa, w którym jest zarejestrowany, potwierdzającego sposób reprezentacji Kupującego, jego formę prawną oraz miejsce jego siedziby;

    b) oświadczenia (w formie pisemnej, e-mailem, faksem) o osobach upoważnionych do reprezentowania Kupującego w szczególności w zakresie: składania zamówień, odbioru towaru, faktur i dokumentów potwierdzających odbiór towaru. W razie braku takiego oświadczenia (listy osób wymienionych z imienia i nazwiska oraz stanowiska) lub wątpliwości, co do upoważnienia danej osoby, przyjmuje się w szczególności, że każda osoba składająca zamówienie w imieniu Kupującego (każdy pracownik lub współpracownik) lub każda osoba podpisująca wyżej wymienione dokumenty w siedzibie Kupującego lub w miejscu wskazanym przez niego uważana jest za odpowiednio umocowanego przedstawiciela Kupującego;

    c) innych dokumentów wymaganych przez Sprzedającego ze względu na przyjęte przez niego określone procedury prawno-podatkowe.
     
  15. W przypadku zamówienia przez Kupującego towarów klasyfikowanych przez Sprzedawcę, jako towar na indywidualne zamówienie Kupujący zobowiązany jest do złożenia zamówienia w zwykłej formie pisemnej (za potwierdzeniem odbioru) oraz wniesienia zaliczki w wysokości 100% wartości towaru określonej przez Sprzedawcę. Termin realizacji zamówienia na towar na indywidualne zamówienie określają wspólnie strony. W przypadku odmowy odbioru towaru przez Kupującego Sprzedawca obok kar umownych, może naliczyć Kupującemu dodatkowe koszty manipulacyjne płatne w wysokości i terminie określonym przez Sprzedawcę.


III. Terminy i warunki płatności

  1. Kupujący zobowiązany jest do zapłaty ceny towaru lub usługi oraz wszelkich innych kwot wynikających z umowy na rachunek bankowy Sprzedawcy określony na fakturze, w terminie wskazanym na fakturze.
     
  2. Zapłata za faktury wystawiane przez Sprzedawcę następuje bez kompensaty lub potrąceń wzajemnych roszczeń, chyba że Sprzedawca, pod rygorem nieważności, na piśmie wyrazi uprzednią zgodę na taką kompensatę lub potrącenie.
     
  3. O ile strony nie uzgodniły wspólnie inaczej (pisemnie, e-mailem lub faksem) cenę towaru i kwoty wynikające z umowy Kupujący jest zobowiązany zapłacić przed dniem przekazania towaru spedytorowi, przewoźnikowi lub innej osobie uprawnionej do odbioru towaru (pod rygorem niewydania towaru przez Sprzedawcę i nie ponoszenia jakiejkolwiek odpowiedzialności z tego tytułu).
     
  4. Sprzedawca w każdej chwili może zobowiązać Kupującego do 100% przedpłaty (zaliczki) za towar, płatnej w wysokości i terminie określonym przez Sprzedawcę.
     
  5. Sprzedawca może zaoferować Kupującemu odroczony termin płatności za zamówienie na warunkach określonych w umowie i OWS.
     
  6. Za datę płatności strony przyjmują datę wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy Sprzedawcy.
     
  7. W przypadku opóźnienia Kupującego w zapłacie, Sprzedawcy przysługuje prawo naliczania maksymalnych odsetek ustawowych.
     
  8. W przypadku wygaśnięcia umowy z przyczyn leżących po stronie Kupującego, Kupujący zobowiązany jest zapłacić na rzecz Sprzedawcy koszty poniesione przez Sprzedawcę w związku z umową (w terminie i zakresie określonym przez Sprzedawcę) oraz karę umowną w wysokości określonej w rozdz. III ust. 9 poniżej.
     
  9. W przypadku wygaśnięcia umowy z przyczyn leżących po stronie Kupującego, Sprzedawca ma prawo żądać od Kupującego zapłacenia kary umownej w wysokości określonej przez Sprzedawcę:

    1) 25% wartości brutto niezrealizowanej części umowy. Dodatkowo Kupujący zobowiązany jest również rozliczyć się ze Sprzedawcą, w terminie i zakresie określonym przez Sprzedawcę, za zrealizowaną cześć umowy.

    lub

    2) 50% wartości brutto towaru w wypadku odstąpienia przez Kupującego od umowy dotyczącej towaru klasyfikowanego przez Sprzedawcę, jako towar na indywidualne zamówienie.

    Przedpłaty (zaliczki) wpłacone przez Kupującego mogą być zaliczane zgodnie z decyzją Sprzedawcy w poczet kar umownych lub kwot należnych Sprzedawcy.
     
  10. Sprzedawca określa termin odbioru towaru. W przypadku, gdy Kupujący opóźnia się z odbiorem towaru (w całości, bądź w części) Sprzedawca ma prawo obciążyć go karą umowną za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia w wysokości 0,5% wartości brutto każdej nieodebranej sztuki towaru.
     
  11. Kupujący zobowiązany jest do zapłaty kar umownych w terminie określonym przez Sprzedawcę.
     
  12. W przypadku opóźnienia Kupującego z odbiorem towaru przez okres 7 dni, licząc od daty odbioru wyznaczonej przez Sprzedawcę, Sprzedawca może odstąpić od umowy z winy Kupującego, co upoważnia Sprzedawcę do naliczenia kar umownych zgodnie z rozdz. III ust. 9 powyżej.
     
  13. Jeśli istnieje uzasadniona w ocenie Sprzedawcy podstawa do przypuszczenia, że Kupujący nie wywiąże się ze swojego zobowiązania płatniczego, Sprzedawca ma prawo żądać – na każdym etapie realizacji umowy, a w szczególności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi i niezależnie od ustalonego wcześniej terminu płatności - uiszczenia całej należności z góry albo udzielenia określonych gwarancji lub zabezpieczeń płatności, w terminie i zakresie określonym przez Sprzedawcę. W przypadku niewykonania przez Kupującego w terminie obowiązków określonych w zdaniu poprzednim, Sprzedawca może odstąpić od umowy z winy Kupującego, co upoważnia Sprzedawcę do naliczenia kar umownych zgodnie z rozdz. III ust. 9 powyżej.
     
  14. W przypadku, kiedy szkoda Sprzedawcy byłaby wyższa niż zastrzeżona w umowie lub OWS kara umowna Sprzedawca zawsze upoważniony jest do dochodzenia od Kupującego na zasadach ogólnych odszkodowania uzupełniającego do pełnej wysokości poniesionej szkody.
     
  15. Zgłoszenie przez Kupującego ewentualnych zastrzeżeń, uwag lub reklamacji oraz ich rozpatrywanie nie wstrzymuje biegu terminu płatności zobowiązań Kupującego.
     
  16. W przypadku wygaśnięcia umowy z winy Kupującego, w zakresie maksymalnie dopuszczalnym prawnie, Sprzedawca niezależnie od innych swoich uprawnień ma prawo zatrzymać wpłaconą przez Kupującego zaliczkę.
     
  17. Sprzedawca zastrzega sobie w każdym czasie prawo do zmian terminu realizacji umowy, bez ponoszenia jakiejkolwiek odpowiedzialności z tego tytułu.


IV. Ceny

  1. Jeżeli nie uzgodniono inaczej, ceny towarów są cenami netto, do których należy doliczyć podatek od towarów i usług (VAT) w wysokości obowiązującej w dniu wystawienia faktury.
     
  2. Do ceny towaru należy, o ile Strony nie postanowią inaczej, doliczyć wszelkie koszty dodatkowe określane przez Sprzedawcę, a w szczególności koszty dostarczenia towaru, które Kupujący zobowiązany jest ponieść.
     
  3. Ceny podane w ofertach Sprzedawcy są wiążące w okresie podanym w ofercie; jeżeli okres nie został podany, przyjmuje się, że oferta ważna jest 3 dni robocze, licząc od daty wystawienia oferty przez Sprzedawcę. Oferta traci ważność przed upływem oznaczonego okresu obowiązywania oferty w przypadku wcześniejszego wyczerpania się u Sprzedawcy zapasów oferowanego towaru.
     
  4. Wszelkie koszty dodatkowe wynikające z realizacji zamówienia, a wpływające na jego wartość, np.: koszty przepakowania oraz transportu mogą być uzgodnione przez Strony, w przypadku braku odpowiednich uzgodnień przyjmuje się, że koszty te określa Sprzedawca. Sprzedawca zastrzega sobie prawo na każdym etapie do doliczania do wartości zamówienia kosztów nieprzewidzianych na etapie zawarcia umowy, w wysokości określonej przez Sprzedawcę.
     
  5. Naliczanie rabatów oraz upustów po zawarciu umowy wymaga odrębnych ustaleń stron, udokumentowanych w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
     
  6. Sprzedawca zastrzega sobie prawo do wyznaczania Kupującemu innych terminów płatności w przypadku opóźnień z zapłatą jakiegokolwiek z wcześniejszych zobowiązań, z jakiegokolwiek tytułu.
     
  7. Kupujący zobowiązuje się, w granicach dopuszczalnych prawem, do niekorzystania z ewentualnie przysługującego mu prawa, do powstrzymania się z wykonaniem wymagalnych zobowiązań wobec Sprzedawcy. Potrącenie wierzytelności Kupującego w stosunku do Sprzedawcy z wierzytelnością przysługującą Sprzedawcy wobec Kupującego może nastąpić tylko za pisemną zgodą Sprzedawcy, pod rygorem nieważności.
     
  8. Sprzedawca może bez zgody Kupującego przenieść wierzytelności wynikające z łączącego go z Kupującym stosunku prawnego na osobę trzecią.
     
  9. Jeżeli Kupujący nie realizuje jakichkolwiek swoich zobowiązań względem Sprzedawcy, z jakiegokolwiek tytułu - w szczególności zobowiązań płatniczych, czy w razie wszczęcia postępowania zmierzającego do uregulowania zobowiązań Kupującego (np. w przypadku likwidacji, postępowania egzekucyjnego lub postępowania zmierzające do zapłaty wierzytelności z jakiegokolwiek tytułu) - określonych w szczególności w przepisach, umowie czy OWS Sprzedawca jest uprawniony do powstrzymania się z wykonaniem swoich obowiązków względem Kupującego (wybranych lub wszystkich), w szczególności wydania towarów Kupującemu (niezależnie od ustalonych z Kupującym harmonogramów realizacji umów) i uwarunkowania dalszej realizacji swoich zobowiązań względem Kupującego od dokonania przez Kupującego wedle wyboru Sprzedawcy: płatności z góry, przedstawienia zabezpieczeń w formie wskazanej przez Sprzedawcę lub wykonania innych zobowiązań wskazanych przez Sprzedawcę. Jeżeli płatność z góry, zabezpieczenie lub inne zobowiązanie nie zostaną dokonane również po upływie wyznaczonego przez Sprzedawcę terminu, Sprzedawca będzie uprawniony, w granicach dopuszczalnych prawem, do odstąpienia z winy Kupującego od umów wskazanych przez Sprzedawcę, w szczególności w odniesieniu do jeszcze niewydanych towarów, z takim skutkiem, że wygasają wszystkie roszczenia Kupującego z tytułu niewydanych towarów, a Sprzedawcy przysługuje kara umowna określona w rozdz. III ust. 9 OWS. Kupującemu nie przysługują żadne roszczenia wobec Sprzedawcy za szkody powstałe na skutek skorzystania przez Sprzedawcę z uprawnienia określonego w niniejszym ustępie.
     
  10. Na każdym etapie realizacji umowy, w każdym czasie Sprzedawca zastrzega sobie prawo do podwyższenia ceny towaru, w szczególności w przypadku zaistnienia przyczyny podwyższenia ceny towaru takiej jak podwyższenie cła, wprowadzenie innych obciążeń publicznoprawnych, wzrost ceny surowca, zmiana kursu walut publikowanego przez NBP (PLN do USD lub EUR) o więcej niż 5% porównując kurs publikowany przez NBP z dnia zawarcia umowy i kurs z dnia wystawienia faktury przez Sprzedawcę. W takim przypadku Sprzedawca zobowiązany będzie do poinformowania Kupującego o nowych cenach towarów i uzyskania akceptacji Kupującego na zmianę ceny towarów w zakresie już zawartych umów. Jeżeli Kupujący odmówi zaakceptowania nowych cen w terminie 3 dni od dnia wysłania powiadomienia o nowych cenach, zamówienie uważa się za anulowane (a Sprzedawca nie będzie ponosił żadnej odpowiedzialności z tego tytułu); Sprzedawca uprawniony będzie do obciążenia Kupującego kosztami anulowania zamówienia, w wysokości określonej przez Sprzedawcę, płatnymi w terminie określonym przez Sprzedawcę. Brak otrzymania przez Sprzedawcę oświadczenia Kupującego, we wskazanym powyżej terminie, iż nie akceptuje on nowych cen, uważa się za akceptację nowych cen zamówionego towaru.
     
  11. Sprzedawca zastrzega sobie prawo rozliczania wzajemnych należności i zobowiązań poprzez kompensatę finansową.
     
  12. Sprzedawca w celu zabezpieczenia swoich wierzytelności wobec Kupującego, może je ubezpieczyć w firmie wyspecjalizowanej w ubezpieczaniu należności; Kupujący zobowiązany jest wówczas do poddania się procedurze sprawdzającej firmy udzielającej ubezpieczenia, w zakresie oraz termie określonym przez Sprzedawcę.
     
  13. Sprzedawca może zaoferować Kupującemu odroczony termin płatności za zamówienie, pod warunkiem uzyskania przez Sprzedawcę ubezpieczenia należności u swojego ubezpieczyciela. W sytuacji, gdy wartość zamówienia przekracza kwotę ubezpieczenia uzyskanego przez Sprzedawcę – Kupujący może zostać zobowiązany do zapłaty w formie przedpłaty różnicy między kwotą ubezpieczenia, a wartością zamówienia (w terminie określonym przez Sprzedawcę).
     
  14. W przypadku, gdy wierzytelności Sprzedawcy względem Kupującego podlegają ubezpieczeniu, Sprzedawca ma prawo do odstąpienia od całości bądź części umowy z Kupującym ze skutkiem natychmiastowym w przypadku, gdy ubezpieczyciel cofnie ochronę ubezpieczeniową na wierzytelności Sprzedawcy względem Kupującego, a Kupujący w wyznaczonym terminie nie krótszym niż 5 dni nie przedstawi Sprzedawcy satysfakcjonującego w ocenie Sprzedawcy zabezpieczenia wierzytelności bądź nie dokona przedpłaty w zakresie, w jakim ubezpieczyciel cofnął ochronę ubezpieczeniową.

    Sprzedawca nie jest związany propozycją zabezpieczenia wierzytelności przedstawioną przez Kupującego, a tym samym akceptacja przedstawionego przez Kupującego zabezpieczenia leży wyłącznie w jego gestii. Sprzedawca nie ponosi również jakiejkolwiek odpowiedzialności odszkodowawczej względem Kupującego w przypadku odstąpienia od umowy w całości bądź w części.


V. Przejście ryzyka, dostarczenie towaru, wysyłka

  1. Sprzedawca według swojego uznania wyznacza termin i miejsce odbioru towaru, albo ustala je z Kupującym.
     
  2. Jeżeli Kupujący nie odbierze towaru w terminie jego przechowywanie następuje na koszt i ryzyko Kupującego.
     
  3. Jeżeli strony nie postanowiły wspólnie inaczej ryzyko przypadkowej utraty lub zniszczenia towaru, odpowiedzialność za towar, przechodzi na Kupującego, w chwili wydania towaru Kupującemu.
     
  4. Uchylenie się Kupującego od odbioru towaru w terminie nie zwalnia Kupującego od obowiązku zapłaty pełnej ceny za towar.
     
  5. Przy odbiorze towaru Kupujący jest zobowiązany podpisać (imieniem i nazwiskiem) i opieczętować pieczęcią swojej firmy potwierdzenie odbioru towaru (np. dokument przewozowy). Kupujący zobowiązany jest do wskazania upoważnionej osoby do podpisania dokumentów odbioru. W razie braku wskazania osoby upoważnionej do odbioru lub innych wątpliwości uważa się, iż każda osoba podpisująca w/w wymienione dokumenty w siedzibie Kupującego lub w miejscu przez niego wskazanym jest jego przedstawicielem.
     
  6. Kupujący jest zawsze odpowiedzialny za rozładunek towaru z środka transportu, a w konsekwencji odpowiada za wszelkie szkody powstałe w trakcie rozładowywania towaru.
     
  7. W przypadku stosowania warunków Incoterms (określonych w Potwierdzeniu Zamówienia, ofercie lub umowie), ryzyko przechodzi na Kupującego na zasadach określonych w warunkach dostawy określonych przez Sprzedawcę, zgodnie z najnowszą wersją Incoterms opublikowaną przez ICC.
     
  8. Jeśli Kupujący nie przyjmie towaru w terminie, Sprzedawca może umieścić towar w wybranym przez siebie magazynie na koszt i ryzyko Kupującego; w takim przypadku Sprzedawca może też wystawić Kupującemu fakturę VAT za towar i wszelkie związane z umową koszty, uznając umowę za zrealizowaną.
     
  9. Wyboru trasy, środka transportu, rodzaju i zakres potrzebnych środków ochronnych, opakowania towaru, a także spedytorów i przewoźników dokonuje Sprzedawca. Na życzenie i na koszt Kupującego, przesyłka może zostać ubezpieczona przez Sprzedawcę od ryzyka: kradzieży, stłuczenia, szkód powstałych podczas transportu, działania ognia i wody oraz innych ryzyk podlegających ubezpieczeniu.

    Kupujący ma obowiązek dostarczyć Sprzedawcy, na 3 dni przed dniem wydania towaru przewoźnikowi, spedytorowi lub osobie odpowiedzialnej za dostarczenie towaru wszelkie informacje i dokumenty umożliwiające Sprzedawcy w szczególności podjęcie koniecznych przygotowań do wysłania towaru, w tym w szczególności:

    a) zezwolenia przywozowe, dokumenty potrzebne do uzyskania wymaganych zezwoleń organów państwowych oraz wszelkie inne dokumenty potrzebne do transportu towaru w myśl obowiązujących przepisów prawnych,

    b) potwierdzenie otwarcia na rzecz Sprzedawcy akredytywy, jeśli jest wymagana,

    c) inne informacje i dokumenty wymagane przez Sprzedawcę, w terminie określonym przez Sprzedawcę.
     
  10. Jeśli Sprzedający nie otrzyma na czas od Kupującego w szczególności wskazówek, zezwoleń, informacji, dokumentów lub potwierdzeń określonych w ust. 9 powyżej, Sprzedający może wedle swego uznania, podjąć samodzielnie starania celem pozyskania odpowiednich informacji oraz dokumentów i/lub opóźnić termin wysyłki towaru z winy Kupującego (bez ponoszenie jakiejkolwiek odpowiedzialności z tego tytułu przez Sprzedawcę) i/lub odstąpić od umowy z winy Kupującego, przy czym nie wyłącza to innych uprawnień przysługujących Sprzedawcy na podstawie umowy.
     
  11. W przypadku, gdy Kupujący opóźnia się (w ocenie Sprzedawcy) z realizacją swoich obowiązków określonych w niniejszym rozdz. V ust. 9-10 i 15 OWS Sprzedawca ma prawo obciążyć go karą umowną za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia w wysokości 0,1% wartości brutto umowy.
     
  12. W przypadku organizowania transportu przez Sprzedawcę, na zasadach określonych w rozdz. V ust. 9-10 powyżej, Kupujący zobowiązuje się:

    a) zapewnić rozładunek towaru ze środka transportu. W przypadku, jeśli rozładunek będzie niemożliwy lub opóźni się z przyczyn leżących po stronie Kupującego, Sprzedawca zachowuje prawo do obciążenia Kupującego wszelkimi związanymi z tym kosztami (w wysokości określonej przez Sprzedawcę).

    b) powiadomić pisemnie, faksem lub e-mailem Sprzedawcę z wyprzedzeniem o wszelkich ograniczeniach technicznych oraz czasowych związanych z rozładunkiem środka transportu. W przypadku utrudnień w rozładunku, spowodowanych brakiem takich informacji do momentu załadunku produktu na środek transportu w zakładzie Sprzedającego lub w innym miejscu, z którego towar ma być dostarczony bezpośrednio do miejsca wskazanego przez Kupującego, Sprzedawca ma prawo do obciążenia Kupującego wszelkimi wynikającymi z tego kosztami.
     
  13. W przypadku, gdy Kupujący odbiera towar bezpośrednio z miejsca wskazanego przez Sprzedawcę (transport organizowany przez Kupującego) Kupujący zobowiązany jest:

    a) zaawizować Sprzedawcy z wyprzedzeniem minimum 24 godziny zamiar odbioru towaru podając informacje niezbędne, w szczególności w ocenie Sprzedawcy, do bezpiecznego przekazania towaru: dane samochodu, kierowcy oraz warunki załadunku,

    b) zapewnić środek transportu umożliwiający bezpieczny, w ocenie Sprzedawcy, załadunek oraz transport zamówionego towaru.
     
  14. W przypadku podstawienia w ocenie Sprzedawcy samochodu niezgodnego z umową lub samochodu z niewystarczającą przestrzenią ładunkową lub w przypadku braku awizacji, Sprzedawca może odmówić załadunku i obciążyć Kupującego wszelkimi wynikającymi z tego tytułu kosztami (w wysokości określonej przez Sprzedawcę).
     
  15. Niedotrzymanie terminu dostarczenia towaru przez Sprzedawcę uprawnia Kupującego do dochodzenia przysługujących mu roszczeń jedynie wtedy, jeżeli Sprzedawca pomimo wyznaczenia przez siebie dodatkowego terminu dostarczenia towaru nadal nie dostarczył towaru. Termin dostarczenia towaru uznaje się za dochowany, jeżeli przed jego upływem towar mógł być wydany Kupującemu, który nie odebrał towaru w terminie określonym przez Sprzedawcę.
     
  16. Kupujący nie może odmówić przyjęcia dostawy częściowej. Sprzedawca zastrzega sobie prawo do częściowej realizacji zamówienia, przy jednoczesnym określeniu terminu dostarczenia pozostałej części towarów. Kupujący zobowiązany jest każdorazowo do zapłaty za dostarczoną ilość towaru w terminie wskazanym przez Sprzedawcę.
     
  17. W przypadku, gdy transport nie może być zrealizowany z przyczyn leżących po stronie Kupującego, Sprzedawca będzie uprawniony do naliczania m.in. kosztów ubezpieczenia oraz składowania towaru. Składowanie towaru będzie odbywało się na ryzyko Kupującego.
     
  18. Kupujący przy odbiorze towaru zobowiązany jest do dokonania aktów staranności w zakresie dokładnego sprawdzenia towaru. W szczególności Kupujący zobowiązany jest dokonać zgłoszenia wszelkich zastrzeżeń do widocznych szkód w towarze (np. uszkodzenie opakowania, ubytek lub uszkodzenie towaru) oraz niezgodności towaru z fakturą lub zamówieniem przy jego odbiorze oraz dokonać wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika (m.in. wpisać uszkodzenia i ubytki do listu przewozowego, wykonać dokumentację zdjęciową, sporządzić protokół szkody) oraz skontaktować się natychmiast telefonicznie ze Sprzedawcą.

    W przypadku innych braków lub wad niewidocznych, których przy zachowaniu należytej staranności nie można było zauważyć przy odbiorze towaru, Kupujący zobowiązany jest je zgłosić przewoźnikowi (wnioskując o sporządzenie protokołu szkody) i Sprzedawcy telefonicznie, e-mailem oraz pisemnie, nie później niż w terminie 5 dni od dnia odbioru towaru. W przypadku reklamacji przesyłki realizowanej za pośrednictwem spedytora Kupujący zobowiązany jest sporządzić protokół reklamacyjny dodatkowo z udziałem firmy spedycyjnej.

    Sprzedawca zastrzega sobie prawo odrzucenia reklamacji w przypadku gdy Kupujący zaniechał swoich obowiązków związanych w szczególności ze sprawdzeniem towarów, sporządzeniem protokołu szkody z przewoźnikiem lub poinformowaniem Sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie. Jeśli Sprzedawca nie otrzyma w terminie określonym w niniejszym ustępie zawiadomienia o ujawnieniu wad towaru, uznaje się, że towar nie posiada wad.
     
  19. Sprzedawca zastrzega sobie prawo do dostarczenia Kupującemu towaru o zmienionych parametrach, o ile parametry towaru nie odbiegają w ocenie Sprzedawcy w istotny sposób od parametrów towaru określonych w umowie.
     
  20. Kupujący zobowiązany jest przyjąć dostarczony mu towar nawet, jeżeli posiada on nieistotne (w ocenie Sprzedawcy) wady. Przyjęcie towaru nie ma wpływu na uprawnienia Kupującego wynikające z rozdziału VI OWS.
     
  21. Sprzedawca zastrzega sobie prawo w każdym czasie do zmiany terminu dostarczenia towaru, bez ponoszenia jakiejkolwiek odpowiedzialności z tego tytułu.
     
  22. W przypadku, gdy Kupujący nie odbiera zamówionego towaru lub przesyłka nie może być zrealizowana z przyczyn leżących po stronie Kupującego Sprzedawca ma prawo swobodnie dysponować towarem (np. sprzedać go podmiotowi trzeciemu) albo uznać, że wydanie towaru nastąpiło w chwili, kiedy minął termin odbioru towaru (w przypadku wątpliwości termin określony przez Sprzedawcę).
     
  23. W przypadku sprzedaży poza granice Polski Kupujący zobowiązany jest dostarczyć Sprzedawcy, w terminie określonym przez Sprzedawcę, wymagane przepisami prawa lub wskazane przez Sprzedawcę dokumenty potwierdzające, że towar został dostarczony do miejsca przeznaczenia pod rygorem obciążenia go przez Sprzedawcę kwotą podatku VAT.


VI. Odpowiedzialność

  1. Jeśli nie określono w umowie inaczej Sprzedawca zobowiązany będzie do dostarczenia towaru lub usługi w standardzie zgodnym z normami wynikającymi z powszechnie obowiązujących przepisów prawnych.
     
  2. Sprzedawca zobowiązany jest dostarczyć towar zgodny z Potwierdzeniem Zamówienia i nie odpowiada za jego dalsze zastosowanie. Wszelkie informacje Sprzedawcy przekazane na etapie zawarcia umowy, które nie zostały następnie potwierdzone w umowie, nie mają charakteru wiążącego. Sprzedawca nie gwarantuje osiągnięcia zakładanego przez Kupującego efektu lub prawidłowego doboru towarów. Kupujący zobowiązany jest w szczególności do samodzielnego sprawdzenia dostarczonego przez Sprzedawcę towaru pod kątem przydatności do przewidywanego przez Kupującego sposobu zastosowania towaru. Kupujący podejmuje się wykorzystania towaru wyłącznie na własne ryzyko.
     
  3. Strony wspólnie postanawiają, że rękojmia udzielona Kupującemu przez Sprzedawcę obejmować będzie jedynie wady materiałowe i wykonawcze. Czas trwania rękojmi to 1 rok od dnia wydania towaru.
     
  4. Rękojmia, o ile Sprzedawca nie postanowił inaczej, obejmuje tylko obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
     
  5. Z tytułu rękojmi, w przypadku uznania reklamacji przez Sprzedawcę, Kupującemu przysługuje prawo naprawy towaru. W przypadku stwierdzenia przez Sprzedawcę braku możliwości naprawy towaru Kupującemu przysługiwać będzie według wyboru Sprzedawcy prawo wymiany towaru (lub jego części) na wolny od wad lub obniżenia ceny.
     
  6. W przypadku wydania Kupującemu towaru pozbawionego pisemnie przyrzeczonych właściwości przez Sprzedawcę Kupującemu przysługiwać będzie wyłączne prawo do wymiany towaru na wolny od wad, z wykluczeniem dalszych roszczeń.
     
  7. Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi i na zasadach ogólnych, jeżeli Kupujący wiedział o wadzie towaru w chwili wydania towaru.
     
  8. Jeżeli po zakończeniu procedury reklamacyjnej z tytułu rękojmi towar (wolny od wad lub wadliwy) nie zostanie odebrany we wskazanym przez Sprzedawcę terminie, Sprzedawca wezwie Kupującego do odbioru towaru w terminie 14 dni kalendarzowych od daty otrzymania wezwania. Po bezskutecznym upływie terminu Sprzedawca jest uprawniony do naliczania opłaty za ubezpieczenie i bezumowne przechowywanie towaru. Przechowanie następuje na koszt i ryzyko Kupującego. Sprzedawca zastrzega sobie prawo dysponowania towarem wolnym od wad.
     
  9. Rękojmia nie obejmuje w szczególności wad towaru powstałych w wyniku:
  • nieodpowiedniego jego składowania lub transportu przez Kupującego,
  • działania siły wyższej lub innych zdarzeń losowych, za które Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności,
  • nieprawidłowego dobrania, zamontowania, przetworzenia i eksploatowania towaru przez Kupującego,
  • naturalnego / zwykłego zużycia towaru,
  • różnic optycznych w kolorze towaru,
  • w przypadkach określonych w rozdz. VI ust. 26 OWS.
    12
  1. Do zgłoszenia reklamacyjnego z tytułu rękojmi Kupujący zobowiązany jest załączyć dowód zakupu towaru, zdjęcia lub/i film zgłaszanej wady, zdjęcia towaru.
     
  2. Zgłoszenie reklamacyjne z tytułu rękojmi Kupujący zobowiązany jest dokonać w języku polskim, na aktualnym formularzu reklamacyjnym Sprzedawcy, na którym wskazane są w szczególności: rodzaj reklamowanego towaru (nazwa i numer towaru), numer faktury, dzień stwierdzenia wady, zakres ujawnionych wad, okoliczności ich wystąpienia, dokładny opis wady, wskazanie wadliwej ilości towaru. Kupujący zobowiązany jest wypełnić wszystkie pola określone w formularzu reklamacyjnym oraz załączyć do niego wszystkie wymagane przez Sprzedawcę załączniki (np. zdjęcia lub nagranie video potwierdzające wystąpienie wady). Kupujący zobowiązany jest w terminie i zakresie określonym przez Sprzedawcę dostarczyć Sprzedawcy wszelkie informacje oraz dokumenty niezbędne do rozpatrzenia reklamacji.

    Zgłoszenie reklamacyjne niezłożone na formularzu i nie zawierające wszystkich danych oraz załączników opisanych w umowie nie jest traktowane jako zgłoszenie reklamacyjne i nie będzie rozpatrywane przez Sprzedawcę (bez ponoszenia jakiejkolwiek odpowiedzialności z tego tytułu przez Sprzedającego) w szczególności do czasu usunięcia braków przez Kupującego.

    Na żądanie Sprzedawcy, zgodnie z dyspozycją Sprzedawcy, Kupujący winien dostarczyć lub udostępnić Sprzedawcy (zgodnie z decyzją Sprzedawcy) reklamowany towar w terminie i zakresie określonym przez Sprzedawcę.

    Sprzedawca będzie miał prawo odrzucić reklamację w szczególności w przypadku, gdy Kupujący nie zapewni mu możliwości zbadania towaru lub nie dostarczy informacji lub dokumentów wymaganych przez Sprzedawcę.
     
  3. Kwestionowany przez Kupującego towar, z zastrzeżeniem ust. 15 poniżej, zgodnie z decyzją Sprzedawcy winien być przesłany do Sprzedawcy lub udostępniony przez Kupującego do dyspozycji Sprzedawcy w formie umożliwiającej jego oględziny oraz przeprowadzenie badań do chwili zakończenia przez Sprzedawcę procedury reklamacyjnej z tytułu rękojmi.
     
  4. Kupujący, z zastrzeżeniem rozdz. V ust. 18 OWS, traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zawiadomił Sprzedawcy o wadzie w terminie 14 dni od momentu ujawnienia wady.
     
  5. Strony umowy ustalają odpowiedzialność odszkodowawczą Sprzedawcy za szkody wynikające z umowy i/lub w związku z jej zawarciem i wykonywaniem oraz innych aktów stanowiących integralną część umowy, bez względu na tytuł prawny, maksymalnie do wysokości wartości towaru sprzedanego przez Sprzedawcę (wartości określonej na fakturze), z którym związane jest roszczenie. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą wobec Kupującego jedynie wówczas, gdy szkoda spowodowana jest rażącym niedbalstwem Sprzedawcy lub celowym działaniem, pod warunkiem udowodnienia tego przez Kupującego. Powyższe zastrzeżenie nie uchybia innym postanowieniom OWS wyłączającym całkowicie odpowiedzialność odszkodowawczą Sprzedawcy. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za stratę przychodów.
     
  6. Reklamowany towar, według wyboru Sprzedawcy, zostanie odesłany Sprzedawcy przez Kupującego (za pośrednictwem firmy przewozowej wskazanej przez Sprzedawcę), Sprzedawca odbierze od Kupującego we własnym zakresie (w uzgodnionym z Kupującym terminie oraz określony przez Strony sposób) lub dokona weryfikacji towaru u Kupującego lub w miejscu jego zamontowania (Kupujący zobowiązany jest zapewnić swobodny dostęp do towaru w terminie oraz zakresie określonym przez Sprzedawcę).
     
  7. Sprzedawca będzie rozpatrywał reklamacje z tytułu rękojmi bez zbędnej zwłoki, pod warunkiem uzyskania wszystkich niezbędnych i kompletnych w ocenie Sprzedawcy informacji, dokumentów od Kupującego.

    W przypadku, gdy do rozpatrzenia reklamacji konieczne jest wykonanie ekspertyzy, czas potrzebny do rozpatrzenia reklamacji ulegnie odpowiedniemu wydłużeniu o okres niezbędny do wykonania ekspertyzy i podsumowania wyników badań. Sprzedawca będzie każdorazowo zawiadamiał Kupującego składającego reklamację o konieczności przeprowadzenia ekspertyzy reklamowanego towaru, na co najmniej 2 dni przed jego przekazaniem do ekspertyzy. W zawiadomieniu zostanie wskazany moment, do którego Kupujący może wyrazić sprzeciw wobec poddania towaru ekspertyzie. Wyrażenie sprzeciwu, o którym mowa powyżej, uprawnia Sprzedawcę do odrzucenia reklamacji bez jej rozpatrywania. Ponadto, jeżeli po wysłaniu reklamowanego towaru do ekspertyzy, a przed jej zakończeniem Kupujący zażąda od Sprzedawcy zwrotu reklamowanego towaru, Sprzedawca jest uprawniony do odrzucenia reklamacji bez jej rozpatrywania. Brak sprzeciwu Kupującego na ekspertyzę jest równoznaczny z wyrażeniem zgody na badanie, które może prowadzić do zniszczenia towaru oraz utylizacji zbadanego już towaru.
     
  8. Kupujący oświadcza, iż znane są mu parametry techniczne, sposób montażu i zastosowanie towarów nabywanych od Sprzedawcy.
     
  9. W przypadku, gdy, Sprzedawca uzna reklamację z tytułu rękojmi i zobowiąże się wymienić towar na wolny od wad, wymiana towaru nastąpi w terminie określonym przez Sprzedawcę.
     
  10. W razie wątpliwości, co do wagi towaru decyduje waga ustalona przez Sprzedawcę.
     
  11. Jeżeli w ciągu 5 dni od otrzymania towaru, Kupujący nie zgłosi wad towaru możliwych do wykrycia w wyniku normalnych (w ocenie Sprzedawcy) oględzin towaru uznaje się, że zaakceptował stan towaru i nie zgłasza żadnych do niego zastrzeżeń; odpowiedzialność za wady możliwe do wykrycia, oparta na dowolnej podstawie prawnej, w zakresie maksymalnie dopuszczalnym, jest wyłączona.
     
  12. Sprzedający ma prawo nie uznać zastrzeżeń dotyczących wad, braków czy niezgodności towaru z zamówieniem, bez ponoszenia jakiejkolwiek odpowiedzialności z tego tytułu, jeżeli można je było wykryć w wyniku normalnych (w ocenie Sprzedawcy) oględzin, a oględzin takich Kupujący nie przeprowadził.
     
  13. O wadach, z wyjątkiem wad, które winny być ujawnione w chwili dostawy lub 5 dni od chwili dostawy, Kupujący zobowiązany jest niezwłocznie (nie później niż w terminie 14 dniu od ich ujawnienia) zawiadomić Sprzedawcę za potwierdzeniem odbioru pisemnie (listem poleconym), faksem lub e-mailem. Po upływie 12 miesięcy, w zakresie maksymalnie dopuszczalnym prawnie, odpowiedzialność Sprzedawcy oparta na dowolnej podstawie prawnej, a w szczególności z tytułu rękojmi, wygasa.
     
  14. Jeżeli towar został przetworzony przez Kupującego odpowiedzialność Sprzedawcy za wady towaru wygasa w zakresie maksymalnie dopuszczalnym prawnie.
     
  15. Wszelkie porady Sprzedawcy dotyczące towaru (ustne, pisemne lub w postaci wykonywanych prób), w okresie poprzedzającym wydanie towaru Kupującemu są udzielane w dobrej wierze, ale bez żadnej gwarancji ze strony Sprzedawcy w szczególności co do ich prawdziwości oraz poprawności. Kupujący ponosi wyłącznie ryzyko zastosowania się do takich porad. Odpowiedzialność Sprzedawcy za szkody powstałe na skutek zastosowania się Kupującego do takich porad jest wyłączona.
     
  16. Kupujący oświadcza, że zna parametry techniczne i właściwości fizykochemiczne oraz zasady składowania zamawianego towaru.
     
  17. Sprzedawca w szczególności nie ponosi odpowiedzialności za towar, który został użyty w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem, parametrami technicznymi lub właściwościami fizykochemicznymi, jak również za towar, w którym powstały szkody w szczególności w wyniku złego składowania (przechowywania), niewłaściwego konserwowania, czyszczenia, obróbki technologicznej oraz błędów wykonawczych i projektowych osób trzecich.
     
  18. Jeżeli w Potwierdzeniu Zamówienia nie określono inaczej, Sprzedawca może dostarczyć towary pochodzące z różnych partii produkcyjnych. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wizualne różnice (np. odcień koloru) w dostarczonych towarach.
     
  19. Jeśli Sprzedawca zobowiąże się w umowie do wydania Kupującemu dokumentacji technicznej (m.in. certyfikatów, atestów) to przyjmuje się, że dokona tego w terminie przez siebie określonym.
     
  20. Za materiał określany w umowie, jako „niepełnowartościowy” (np. II gatunek według standardu Sprzedawcy) Sprzedawca w zakresie maksymalnie dopuszczalnym prawnie nie ponosi odpowiedzialności z jakiegokolwiek tytułu, nawet w przypadkach, kiedy przekazana została Kupującemu dokumentacja techniczna towaru.
     
  21. Sprzedawca zastrzega sobie prawo przyjęcia zwrotu towaru. Warunkiem przestąpienia do procedury zwrotu towaru i przesłania towaru do Sprzedawcy celem weryfikacji jest otrzymanie przez Kupującego pisemnej zgody od Sprzedawcy na przesłanie towaru do magazynu wskazanego przez Sprzedawcę. Zwrot towaru następuje na koszt Kupującego. Warunkiem przyjęcia zwrotu towaru jest w szczególności:
  • pełna identyfikowalność towaru (towar musi posiadać wszystkie etykiety Sprzedawcy),
     
  • brak jakichkolwiek uszkodzeń towaru (wykluczając wady reklamacyjne). Zwracany towar musi znajdować się w ocenie Sprzedawcy w szczególności w stanie niezmienionym oraz w oryginalnym i niezniszczonym opakowaniu. Towar nie może nosić znamion używania, zabrudzenia, zarysowania lub śladów innych uszkodzeń,
     
  • zabezpieczenie towaru przez Kupującego na czas transportu i magazynowania, w sposób określony przez Sprzedawcę,
     
  • możliwość rozładowania towaru z środka transport zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy (według oceny Sprzedawcy),
     
  • dostarczenie zwracanego towaru do wskazanego przez Sprzedawcę magazynu w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez Kupującego zgody na przesłanie towaru.

    Jeśli przynajmniej jeden z warunków nie jest spełniony, Sprzedawca może odstąpić od przyjęcia towaru, a Kupujący zobowiązany jest pokryć wszelkie koszty poniesione przez Sprzedawcę z tytułu podjętej procedury (w terminie i zakresie określonym przez Sprzedawcę).
     
  1. Kupujący może wystąpić o zwrot towaru tylko w terminie do 30 dni od daty jego zakupu od Sprzedawcy (decyduje data sprzedaży na fakturze).
     
  2. Procedura zwrotu towarów rozpoczyna się od wysłania przez Kupującego pisemnej prośby o zwrot na adres siedziby Sprzedawcy wraz z kserokopią dokumentu księgowego potwierdzającego zakup danych towarów. Dopuszcza się wysłanie prośby pocztą elektroniczną. Po otrzymaniu pisemnej zgody na rozpoczęcie procedury zwrotu towarów Kupujący wysyła na własny koszt towary do siedziby Sprzedawcy.
     
  3. Jeśli Sprzedawca nie postanowi inaczej, korekta należności, o ile Kupujący wywiąże się z wszystkich postanowień umowy, zostaje wystawiona w terminie odpowiednim od dnia otrzymania towarów od Kupującego.
     
  4. Zwracane towary sprawdzane są przez Sprzedawcę celem zakwalifikowania ich do zwrotu.
     
  5. Sprzedawca zastrzega sobie prawo do przyjęcia zwrotu towaru za opłatą określoną przez Sprzedawcę (np. opłatą manipulacyjną wynoszącą od 10 do 15 % wartości towaru). Na opłatę manipulacyjną mogą się składać m.in. koszty sprawdzenia towaru, wymiany opakowań, spadku wartości zwracanego towaru, wszelkie inne koszty związane ze zwrotem. W przypadku nieuwzględnienie zwrotu towaru jest on odsyłany Kupującemu na jego koszt i ryzyko. W przypadku braku zgody Kupującego na zaproponowaną przez Sprzedawcę wysokość opłaty towar zostanie odesłany Kupującemu na jego koszt, a Kupujący zostanie dodatkowo obciążony wszelkimi kosztami poniesionymi przez Sprzedawcę z tytułu podjętej procedury (w terminie oraz zakresie określonym przez Sprzedawcę).
     
  6. Zwrotowi nie podlegają towary indywidualne, zakupione w ramach wyprzedaży lub promocji oraz z rabatem udzielonym ze względu na uszkodzenia lub inne znamiona pogorszenia jakości, towary II gatunku.
     
  7. W zakresie, w jakim Sprzedawca uznał zwrot towaru wystawia fakturę korygującą, a następnie zwraca środki, po uprzednim odliczeniu wszelkich kosztów określonych przez Sprzedawcę. Środki, co do zasady zwracane są w tej samej formie, w jakiej Kupujący zapłacił za zakup towaru.


VII. Zastrzeżenie prawa własności

  1. Sprzedawca zastrzega sobie prawo własności towaru do chwili uiszczenia przez Kupującego (decyduje data wpływu środków na rachunek Sprzedawcy) całej ceny wynikającej z umowy, uwzględniającej w szczególności cenę: towaru, należny podatek, koszty dostarczenia towaru oraz inne koszty.
     
  2. Sprzedawca zastrzega sobie prawo zastrzeżenia prawa własności na Potwierdzeniu Zamówienia, fakturze lub dokumencie wydania towaru z magazynu.
     
  3. W przypadku opóźnienia Kupującego z zapłatą całej ceny wynikającej z umowy, Sprzedawca jest uprawniony do żądania zwrotu wydanego Kupującemu towaru oraz domagania się odpowiedniego wynagrodzenia m.in. za jego zużycie lub uszkodzenie. W takim wypadku – jeżeli płatność nie zostanie dokonana również po upływie wyznaczonego przez Sprzedawcę dodatkowego terminu – Sprzedawca ma prawo odstąpić od umów z Kupującym, co do nieopłaconych towarów w drodze pisemnego oświadczenia, bez ponoszenia jakiejkolwiek odpowiedzialności z tego tytułu.
     
  4. Kupujący do czasu zapłaty całej ceny wynikającej z umowy za towar ponosi odpowiedzialność za jego ilość i jakość.
     
  5. Przeróbka, połączenie lub pomieszanie towaru, co do którego zastrzeżono prawo własności powoduje, że Sprzedawca staje się współwłaścicielem nowego towaru w takiej części, w jakiej ma się do całości wartość zastrzeżonych rzeczy połączonych, pomieszanych lub przerobionych. Zastrzeżenie prawa własności jest skuteczne także co do udziału we współwłasności. W razie, gdy towar przerobiony, połączony lub pomieszany staje się częścią składową nowego towaru, Kupujący winien niezwłocznie uiścić cenę lub złożyć zabezpieczenie zapłaty - według wskazań Sprzedawcy.
     
  6. Jeżeli towary objęte zastrzeżeniem własności zostaną sprzedane dalszemu nabywcy, Kupujący zobowiązuje się powiadomić dalszego nabywcę o zastrzeżeniu własności.
     
  7. Sprzedawca nie wyraża zgody na jakiekolwiek obciążanie towaru sprzedanego z zastrzeżeniem prawa własności. Kupujący zobowiązany jest natychmiast zawiadomić Sprzedawcę w przypadku ustanowienia prawa zastawu lub jakimkolwiek innego obciążenia towaru sprzedanego z zastrzeżeniem prawa własności.
     
  8. Z chwilą wszczęcia lub w czasie trwania postępowania upadłościowego, układowego, egzekucyjnego lub restrukturyzacyjnego w stosunku do Kupującego jest on zobowiązany oznaczyć towar w sposób wskazujący na zastrzeżenie prawa własności na rzecz Sprzedawcy.
     
  9. W przypadku zajęcia towaru stanowiącego własność Sprzedawcy w toku postępowania egzekucyjnego skierowanego do majątku Kupującego, zobowiązany jest on natychmiast poinformować Sprzedawcę o tym fakcie. Kupujący na żądanie Sprzedawcy jest zobowiązany przekazać niezwłocznie wszelkie informacje o tym, gdzie są przechowywane towary, których własność jest zastrzeżona na rzecz Sprzedawcy.

    Sprzedawca jest uprawniony do przeprowadzenia kontroli towaru w miejscu, w którym on się znajduje (w zakresie i terminie określonym przez Sprzedawcę), jak również do jego odebrania.


VIII. Informacje poufne

  1. Kupujący zobowiązuje się w czasie trwania umowy i po jej wygaśnięciu (bezterminowo) do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji uzyskanych w związku z wykonywaniem umowy, a w szczególności do nie wykorzystywania dla własnych celów lub celów osób trzecich i nie ujawniania osobom trzecim jakichkolwiek informacji dotyczących Sprzedawcy, w tym informacji handlowych, przebiegu negocjacji, terminów realizacji zamówień, struktury cen, kar, polityki rabatowej, otrzymanych ofert, polityki marketingowej i handlowej, kalkulacji, informacji dotyczącej serwisu lub procedur reklamacyjnych, ilości zgłaszanych reklamacji, czasu przeprowadzenia reklamacji, informacji technicznych, technologicznych, oraz innych informacji, których ujawnienie, bądź wykorzystanie mogłoby w jakikolwiek sposób naruszyć interes Sprzedawcy (zwanych dalej Informacjami Poufnymi). Poinformowanie o fakcie zawarcia niniejszej umowy nie stanowi naruszenia niniejszego zobowiązania.
     
  2. Ujawnienie Informacji Poufnych, z wyłączeniem ich ujawnienia pozostającego w związku z wykonywaniem umowy czy realizacją obowiązków wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawnych, wymaga wyraźnej uprzedniej pisemnej zgody Sprzedawcy. Kupujący zobowiązany jest do zabezpieczania Informacji Poufnych przynajmniej w taki sam sposób, jak zabezpiecza własne tajemnice przedsiębiorstwa.
     
  3. W przypadku ujawnienia Informacji Poufnych swoim pracownikom lub współpracownikom, w związku z realizacją umowy, Kupujący zobowiązany jest do poinformowania tych osób o poufnym charakterze przekazywanych informacji i zobowiązania ich do zachowania poufności.
     
  4. W przypadku naruszenia przez Kupującego postanowień określonych w rozdz. VIII ust. 1 -3 OWU Sprzedawcy przysługiwać będzie kara umowna w wysokości 20 000,00 (dwadzieścia tysięcy) zł netto za każdy przypadek naruszenia powyższych postanowień, płatna w terminie wskazanym przez Sprzedawcę. W przypadku, kiedy wartość szkody przekroczyłaby wartość kary umownej Sprzedawca zastrzega sobie prawo dochodzenia od Kupującego dalej idącego odszkodowania na zasadach ogólnych.


IX. Czas trwania umowy

  1. Każdej ze Stron przysługuje prawo wypowiedzenia każdej z umów z zachowaniem 1 miesięcznego okresu wypowiedzenia, ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego.
     
  2. Sprzedawca może wypowiedzieć każdą umowę ze skutkiem natychmiastowym, gdy Kupujący pomimo pisemnego wezwania do zaprzestania naruszeń, w terminie określonym przez Sprzedawcę:

    a) opóźnia się z zapłatą jakiejkolwiek z należności,

    b) nie wykonuje w ocenie Sprzedawcy jakiegokolwiek z obowiązków określonych niniejszą umową,

    c) narusza w ocenie Sprzedawcy dobre imię Sprzedawcy.
     
  3. W przypadku wygaśnięcia umowy Kupujący zobowiązany jest do rozliczenia się za wykonaną przez Sprzedawcę część umowy w zakresie i terminie określonym przez Sprzedawcę.
     
  4. W okresie wypowiedzenia Sprzedawca zastrzega sobie prawo do nieprzyjmowania nowych zamówień od Kupującego oraz nierealizowania złożonych przez Kupującego zamówień, bez ponoszenia jakiejkolwiek odpowiedzialności z tego tytułu. Wszystkie umowy, których realizacji podjął się Sprzedawca, o ile Sprzedawca nie postanowił inaczej, będą rozliczane na zasadach określonych w OWS.
     
  5. W przypadku zastrzeżenia prawa do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy Sprzedawca uprawniony jest do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy każdorazowo w terminie 6 miesięcy od momentu zaistnienia podstawy do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy.


X. Siła wyższa

  1. Sprzedawca nie ponosi żadnej odpowiedzialności za opóźnienia w szczególności w produkcji, wysyłce i dostarczeniu towaru oraz naruszenie, nienależyte wykonanie lub niewykonanie zobowiązań umownych, w całości lub w części, o ile jest to spowodowane działaniem Siły wyższej, na którą składają się w szczególności:

    wojna (wypowiedziana lub niewypowiedziana), inne działania zbrojne, inwazja, manewry wojsk, działania terrorystyczne, mobilizacja, embarga, promieniowanie radioaktywne lub skażenie przez radioaktywność od paliwa jądrowego lub odpadów jądrowych, ze spalania paliwa jądrowego, radioaktywnych toksycznych materiałów wybuchowych, rebelia, rewolucja, powstanie, przewrót wojskowy lub cywilny, trzęsienie ziemi, powódź, pożar, inne klęski żywiołowe, strajk lub inny konflikt pracowniczy, wypadek, opóźnienie w transporcie, brak w zaopatrzeniu, awaria urządzeń, blokada dróg, szkoda transportowa, warunkami pracy zakładu Sprzedawcy, ograniczenia czasowe w ruchu drogowym transportu ciężarowego, niedobory energii elektrycznej, niedobory materiałowe i surowcowe, nowelizacja prawa, rozporządzenie lub działanie organów i agencji państwowych, inne przyczyny niezależne od Sprzedawcy, a także jeśli wykonanie zobowiązań umownych przez Sprzedawcę okazało się nadmiernie uciążliwe (w ocenie Sprzedawcy) wskutek pojawienia się okoliczności, których wykluczenie było warunkiem dla Potwierdzenia Zamówienia przez Sprzedawcę, przypadki lub zdarzenia, które są poza kontrolą i są niezawinione przez Sprzedawcę, których nie można przewidzieć ani uniknąć, a które zaistnieją po zawarciu umowy i staną się w ocenie Sprzedawcy przeszkodą w realizacji zobowiązań umownych.
     
  2. Okoliczności Siły wyższej zwalniają Sprzedawcę z wykonania zobowiązań umownych przez taki czas, przez jaki uniemożliwiają lub utrudniają (w ocenie Sprzedawcy) mu wykonanie zobowiązań umownych.
     
  3. Terminy określone umową ulegają przedłużeniu o czas trwania okoliczności Siły wyższej (według wskazania Sprzedawcy).
     
  4. Sprzedawca dotknięty działaniem Siły wyższej zobowiązuje się do powiadomienia o tym Kupującego.
     
  5. Każda ze Stron ponosi własne koszty wynikające z zaistnienia okoliczności Siły wyższej.
     
  6. Postanowienia dotyczące Siły wyższej obowiązują także w przypadku, jeżeli Siła wyższa wystąpi u kontrahentów Sprzedawcy, w szczególności we wskazanym przez Sprzedawcę magazynie, czy zakładzie produkcyjnym i jest przyczyną opóźnień w realizacji umowy przez Sprzedawcę.
     
  7. W przypadku, jeżeli okoliczności Siły wyższej utrzymują się u Sprzedawcy lub jego Podwykonawców przez okres przekraczający 90 dni roboczych, każdej ze stron umowy przysługuje prawo rozwiązania Umowy ze skutkiem natychmiastowym, bez jakiejkolwiek odpowiedzialności Sprzedawcy. W tym przypadku Kupujący zobowiązany jest zapłacić Sprzedawcy za wykonaną już przez Sprzedawcę część umowy do chwili zaistnienia okoliczności Siły wyższej (w zakresie określonym przez Sprzedawcę).
     
  8. Po zakończeniu działania Siły wyższej Sprzedawca ma prawo do wyznaczenia terminu dodatkowego (określonego przez Sprzedawcę) dla wykonania swoich zobowiązań umownych.


XI. Postanowienia końcowe

  1. W sprawach nieuregulowanych umową lub OWS mają zastosowanie przepisy polskiego prawa, w szczególności Kodeksu Cywilnego.
     
  2. Wszystkie umowy pomiędzy stronami będą regulowane prawem polskim. Wyłączone jest zastosowanie postanowień Konwencji Narodów Zjednoczonych o Umowach Międzynarodowej Sprzedaży Towarów i powiązanych norm prawa międzynarodowego.
     
  3. Sprzedawca i Kupujący będą dążyć do ugodowego załatwienia wszelkich sporów wynikłych w związku z wykonywaniem umów objętych niniejszymi warunkami. W przypadku niemożności polubownego załatwienia sprawy, wszelkie spory wynikłe pośrednio lub bezpośrednio z niniejszych uregulowań rozstrzygną sądy powszechne właściwe miejscowo dla siedziby Sprzedawcy. Sprzedawca zastrzega sobie prawo złożenia powództwa również do sądu właściwego dla Kupującego.
     
  4. Strony ustalają, że m.in. informacje, zamówienia, oświadczenia, prośby i zawiadomienia dostarczane za pomocą poczty elektronicznej (e-mail) będą uznawane za dostarczone przez Kupującego do Sprzedawcy w przewidzianym terminie, jeżeli ich treść została w tym terminie odebrana przez Sprzedawcę i potwierdzona powiadomieniem o wyświetleniu wiadomości lub potwierdzeniem otrzymania wiadomości.
     
  5. Wszelka własność intelektualna i przemysłowa, obejmująca w szczególności utwory (np. odbitki, rysunki) i projekty wynalazcze, należąca do Sprzedawcy lub przez Sprzedawcę opracowana w związku z realizacją umowy pozostaje jego wyłączną własnością, a Kupującemu nie przysługują w szczególności żadne autorskie prawa majątkowe, prawa własności lub licencyjne lub inne prawa upoważniające Kupującego do jej wykorzystywania poza zakresem określonym w umowie.
     
  6. Strony ustalają, że jeżeli Strona odmawia przyjęcia pisma, uznaje się, że pismo zostało doręczone w dniu odmowy jego przyjęcia przez Stronę.
     
  7. Postanowienia OWS w żaden sposób nie wyłączają lub nie ograniczają uprawnień i roszczeń Sprzedawcy wobec Kupującego jakie wynikać mogą z przepisów prawa, w szczególności prawa do dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych.
     
  8. Każda ze Stron zobowiązuje się do natychmiastowego zawiadomienia drugiej Strony w formie pisemnej, w szczególności o zmianie danych zawartych w dokumentach, w tym o:

    a) zmianie adresu siedziby,

    b) wszczęciu postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego, a także o przyczynach uzasadniających wszczęcie takiego postępowania;

    c) zmianie stanu prawnego i nazwy;

    d) zmianie w składzie osobowym osób upoważnionych do odbioru towarów i usług oraz faktur VAT (zmiana ta nie stanowi zmiany umowy),

    e) osób uprawnionych do składania zamówień (zmiana ta nie stanowi zmiany umowy).

    W przypadku nie zawiadomienia drugiej Strony, Strona zobowiązana do zawiadomienia zobowiązuje się do pokrycia drugiej Stronie wszystkich kosztów wynikłych z posiadania przez Stronę niezawiadomioną nieaktualnych informacji. Jednocześnie przyjmuje się, że brak informacji o zmianach może powodować wydanie towaru lub wykonanie usługi osobom nieuprawnionym, w takim przypadku przyjmuje się, że towar lub usługa zostały odebrane przez osobę działającą w imieniu Kupującego.
     
  9. Nie dopuszcza się cesji praw wynikających z zawartej umowy na rzecz osób trzecich bez pisemnej zgody Sprzedawcy, pod rygorem nieważności.
     
  10. Nieważność lub nieskuteczność któregokolwiek z postanowień OWS nie narusza ważności oraz skuteczności pozostałych postanowień. W przypadku gdyby którekolwiek z postanowień OWS uznane zostały za nieważne lub prawnie wadliwe, pozostałe postanowienia OWS pozostają w mocy w najszerszym zakresie dopuszczalnym przez obowiązujące przepisy prawa. Jednocześnie strony zobowiązują się do niezwłocznego zastąpienia takich postanowień postanowieniami ważnymi, uwzględniając cel gospodarczy umowy, OWS oraz wolę i intencję stron umowy.

    Językiem właściwym dla niniejszych OWS jest język polski. Sprzedawca może dokonać przekładu niniejszych OWS na język angielski lub inny język obcy. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności między polską a inną wersją językową lub ewentualnym tłumaczeniem OWS na inny język pierwszeństwo dla celów interpretacji postanowień niniejszych OWS ma polska wersja językowa, która jest w tym zakresie wiążąca.